Het heiligverklaringsproces van Carlo Acutis is officieel begonnen! Lees hier verder.
Gebed

Over Stichting Acutis

Onze missie

Stichting Acutis heeft als doel om de liefde voor de Eucharistie in Nederland nieuw leven in te blazen. Dit middels goed ondernemerschap en een moderne aanpak.

​​Wij zijn gericht op (1) evangelisatie, (2) catechese en (3) het aanbieden van nieuwe tools.

Geschiedenis en achtergrond

Stichting Acutis is een in 2022 opgerichte stichting met als doel om de liefde voor de Eucharistie nieuw leven in te blazen. De stichting is vooral gericht op de verkondiging/evangeliseren van de Eucharistie in Nederland. Stichting Acutis doet dit middels goed ondernemerschap en een moderne aanpak. Bij Stichting Acutis zijn wij niet bang voor een grootse aanpak en zetten we ons volledig in voor een Nederland die een liefde voor de Eucharistie ontwikkelt.

​De stichting is enerzijds opgericht om ongelovigen bekend te maken met de Eucharistie en anderzijds voor gelovigen, om hun geloof te sterken.

​Stichting Acutis is vernoemd naar de zalige Carlo Acutis. Carlo Acutis zijn slogan is dan ook “The Eucharist is my highway to heaven”. Acutis toonde een enorme liefde voor de Eucharistie en is vooral bekend om zijn tentoonstelling over verschillende Eucharistische wonderen.

​Stichting Acutis volgt zijn voorbeeld in de verkondiging van de Eucharistie.

​Zie voor meer informatie over de tentoonstellingMIRACOLI EUCARISTICI

Over Carlo Acutis

The Eucharist is my highway to heaven!

Carlo Acutis (1991-2006), bekend als de eerste “millennial heilige”, heeft wereldwijd indruk gemaakt door zijn diepe liefde voor de Eucharistie en zijn innovatieve gebruik van technologie. Zijn toewijding aan het documenteren van Eucharistische wonderen heeft hem een bijzondere plaats gegeven in de katholieke kerk en onder gelovigen wereldwijd.

Carlo werd geboren op 3 mei 1991 in Londen en groeide op in Milaan, Italië. Al op jonge leeftijd ontwikkelde hij een sterke belangstelling voor het katholieke geloof, ondanks dat zijn ouders aanvankelijk niet bijzonder religieus waren. Zijn toewijding aan de Eucharistie begon al vroeg, en hij ontving zijn eerste communie op zevenjarige leeftijd in een klooster in Milaan.

Ondanks zijn devotie aan het geloof, leidde Carlo ook het leven van een gewone tiener. Hij hield van voetbal en was een fervente supporter van AC Milan. Hij was ook een fan van Pokémon en speelde in zijn vrije tijd saxofoon. Deze combinatie van een modern tienerleven en zijn diepe spirituele toewijding maakte hem bijzonder geliefd.

Een van Carlo’s grootste bijdragen was zijn werk rondom Eucharistische wonderen. Met zijn talent voor technologie ontwikkelde hij een website waarop hij Eucharistische wonderen van over de hele wereld documenteerde. Dit project was zijn manier om mensen dichter bij de Eucharistie te brengen, wat hij zelf zijn “snelweg naar de hemel” noemde. De website, die honderden wonderen verzamelde, wordt tot op de dag van vandaag wereldwijd geraadpleegd en blijft een belangrijke bron van inspiratie voor gelovigen.

Naast zijn technische vaardigheden stond Carlo ook bekend om zijn compassie en mededogen. Hij zette zich in voor armen en daklozen en gaf vaak zijn zakgeld weg aan degenen die het minder goed hadden. Zijn liefde voor de Eucharistie inspireerde hem om dagelijks de mis bij te wonen en zich in te zetten voor zijn gemeenschap. Carlo had een diepe invloed op zijn moeder, die door zijn voorbeeld terugkeerde naar het katholieke geloof.

Carlo stierf op 15-jarige leeftijd aan leukemie. Zijn geloofsgetuigenis en nalatenschap inspireerden velen, en in 2013 werd het proces voor zijn zaligverklaring gestart. In 2020 werd hij door Paus Franciscus zalig verklaard en kreeg hij de titel “patroonheilige van het internet”. Zijn innovatieve gebruik van technologie om zijn geloof te verspreiden maakte hem een voorbeeld voor moderne gelovigen. In 2024 werd een tweede wonder aan Carlo toegeschreven, wat de weg vrijmaakte voor zijn heiligverklaring.

Zie voor meer informatie over Carlo Acutis: Levensverhaal: Carlo Acutis, 15 jaar en zalig verklaard

Ons team

Ontmoet het team achter Stichting Acutis!

Jaarverslag

Klik op de knop hieronder voor het meest recente jaarverslag van Stichting Acutis!