Project Albertus & Acutis

Onderzoek naar Eucharistische wonderen!

Wat is de Eucharistie? Of beter gevraagd: Wie? De Rooms-Katholieke Kerk leert dat de Eucharistie de levende Jezus Christus is. Dit klinkt uiteraard heel bijzonder (en dat is het ook!), maar hoe weten we dat dit klopt? In hoeverre is er sprake van puur geloven en in hoeverre is er sprake van kennis en logica? Het is van belang dat gelovigen op de hoogte zijn van de antwoorden op deze vragen, onder andere via catechese.

Middels project ‘Albertus en Acutis’ wordt een boek geschreven over een viertal Eucharistische wonderen en de onderliggende onderzoeken naar deze wonderen.

Doel en doelgroep

Het project heeft een focus op het versterken van het geloof in de werkelijke tegenwoordigheid van Jezus in de Eucharistie. De doelgroep is hier niet de mensen die al geloven in de werkelijke tegenwoordigheid, want “Gelukkig zij die zonder gezien te hebben toch tot geloof komen” (Johannes 20:29). Echter toonde Jezus zich aan de ongelovige Thomas, zodat ook hij ging geloven. Zo is ook dit project gericht op de ongelovige Thomassen van deze tijd, zowel binnen als buiten de Kerk.

​Wel is het van belang om te benoemen dat er vanuit dit project wordt gekeken met een objectieve en wetenschappelijke blik. Het betreft dus niet zozeer een religieus boek dat gebruikt wordt ter evangelisatie, maar eerder een boek dat de wetenschap gebruikt binnen een Katholieke context.